کارگاه های آموزشی

معرفی کتاب

کد خبر: 234

تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۲/۱۵ - ۸:۱۴

تأثیرگذاری (روان شناسی اجتماعی در مقوله نفوذ اجتماعی)

تأثیرگذاری (روان شناسی اجتماعی در مقوله نفوذ اجتماعی) نویسنده: رابرت چیالدین مترجم: دکتر فاطمه باقریان/ روح الله منصوری سپهر انتشارات : دانشگاه شهید بهشتی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در ابتدای این نشست که در حضور تعدادی از علاقه‌مندان به حوزه روانشناسی برپا شد، باقریان به توضیح درباره کتاب «تاثیرگذاری روانشناسی اجتماعی در مقوله […]

تأثیرگذاری (روان شناسی اجتماعی در مقوله نفوذ اجتماعی)تأثیرگذاری (روان شناسی اجتماعی در مقوله نفوذ اجتماعی)

نویسنده: رابرت چیالدین

مترجم: دکتر فاطمه باقریان/ روح الله منصوری سپهر

انتشارات : دانشگاه شهید بهشتی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در ابتدای این نشست که در حضور تعدادی از علاقه‌مندان به حوزه روانشناسی برپا شد، باقریان به توضیح درباره کتاب «تاثیرگذاری روانشناسی اجتماعی در مقوله نفوذ اجتماعی»  پرداخت و اساس آن را در تاثیر گذاری فرد بر دیگران و دیگران بر فرد خلاصه کرد تا نشست با نگاهی کلی از اثر آغاز شود.

وی بیان کرد: انسان در طول دوران زندگی، تحت تاثیر محیط و افرادیست که با آن‌ها به هر نوع در ارتباط است و اغلب این راه و روش نفوذ خواهد بود که ما را وادار به گوش بفرمان بودن دیگران و انجام رفتار اتوماتیک می‌کند که در برخی اوقات افرادی سودجو از این امر سوء استفاده کرده و برای کسب منافع مالی، سیاسی و قدرت از اصول نفوذ بهره می‌برند.

وی افزود: آوردن دلیل، هر چند نادرست، از سوی دیگران، در بسیاری از مواقع ما را به بروز رفتار اتوماتیک و موافقت با خواسته شخص وادار
می‌کند. مثلا زمانی که در صف تاکسی ایستاده‌ایم و یک دانش‌آموز با عجله و با دلیل این که مدرسه دارد و دیرش شده از ما اجازه می‌خواهد تا زودتر سوار تاکسی شود ما اتوماتیک وار به وی پاسخ مثبت می‌دهیم.

باقریان ادامه داد: همانگونه که پیش‌تر ذکر شد در برخی موارد که متاسفانه فراگیر نیز شده، دستگاه‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی از هر صنفی با حساس کردن مردم و دست گذاشتن بر نقطه‌های نفوذ افراد، برای کالاهایشان جذب مشتری می‌کنند و حتی تفکری مانند گران برابر است با خوب را در ذهنمان حک کرده‌اند که این اثر راز و رمزها و شیوه‌های این سیستم‌های تبلیغاتی را فاش می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به تعریفی وسیع‌تر از روانشناسی اجتماعی که مطالعه و تحقیق درباره تاثیر حضور واقعی و تصوری افراد روی ذهن ما را نشان می‌دهد، گفت: در ساده‌ترین شکل تاثیرگذاری که ارتباطی دونفره است، برای طرفین سه سوال مشترک مطرح خواهد شد، درباره من چه می‌اندیشد؟، وی چگونه انسانیست؟ و وی فکر می‌کند که من درباره او چه می‌اندیشم؟ این دامنه پیچیده ارتباطات حتی در میان دو شخص سبب بروز سوء تفاهم‌ها، مشکلات ارتباطی و مسایل اساسی و عنوان شده در جلسه‌های مشاوره‌ می‌شود و این جاست که باز هم نقش گفتمان و ضرورت کسب این مهارت احساس خواهد شد.

وی تصریح کرد: بسیاری از تعصبات و سوگیری هایی که اکنون در وجودمان شکل گرفته بازتاب رفتار و تفکرات افراد خانواده و محیط تعاملمان است که غیر ارادی و اتوماتیک وار بر تفکرات و ذهن ما حاکم شده‌اند و اگر امروز برای شناخت و از میان بردن برخی از این تعصبات اقدام نکنیم راه زندگیمان به بی راهه می‌رود.

دکتر روح الله منصوری سپهر در ادامه گفت: اثر حاضر نتیجه مطالعه بر رفتار و فرآیندهای ذهنی انسان در برابر رفتار دیگران است که کمک می‌کند تا نسبت به دام‌هایی که تبلیغات برایمان پهن کرده‌اند آگاه شده و گرفتارشان نشویم.

وی اضافه کرد: نیاز امروز جهان خلاقیت است و با توجه به پیشرفت علم روانشناسی و گسترش فعالیت‌های تبلیغاتی و راه‌های نفوذ بر افراد جامعه، ما را وادار می‌کند تا خلاقیت در رفتارمان به خرج دهیم و انعطاف‌پذیری را در برابر خطرات کوچک و بزرگ روانی و مخرب اجتماع، افزایش دهیم.

منصوری سپهر درباره بخش‌های این کتاب، عنوان کرد: این کتاب از هشت فصل که بیان کننده مبانی نفوذ بر انسان هستند، تشکیل شده و ویژگی‌های انسان و تاثیر نفوذ بر آن را بررسی می‌کند که مطالعه آن‌ها با توجه به مثال‌های فراوان و شیرین کتاب، می‌تواند برای علاقه‌مندان موثر باشد.

وی اظهار کرد: رفتارهای اتوماتیک، تعهد و انسجام، اصل هماهنگی، دوست داشتن، اقتدار و کمیابی از جمله ویژگی‌های نفوذ هستند که هر یک کامل و با درج مثال شرح داده شده‌اند.

دکتر فاطمه همزوی عابدی در ادامه عنوان کرد: «تاثیرگذاری روانشناسی اجتماعی در مقوله نفوذ اجتماعی» به ما می‌آموزد که دیگران و ما چگونه بر یکدیگر تاثیر می‌گذاریم و نگاهمان به زندگی و جریانات اطرافمان را تغییر می‌دهد.

وی برترین نقطه قوت کتاب مذکور را متن روان و نگارش ساده‌اش عنوان و تاکید کرد: متاسفانه به دلیل شکاف میان آثار دانشگاهی در حوزه روانشناسی و کتاب‌های بازاری، جایگاه این علم در میان مردم ناشناس و نامفهوم است اما وجود چنین آثاری می‌تواند به درک و فهم مردم جامعه از روانشناسی به ویژه روانشناسی اجتماعی کمک کند.

همزوی عابدی در پایان ضمن اشاره به این که نقد بر این اثر سخت و دشوار است، گفت: تنها ضعف کتاب ناهمگونی بومی است که متاسفانه به دلیل منبع بودنش در ایالات متحده آمریکا و ارایه مثال‌هایی از فرهنگ این کشور، باید در برگردانش دقت و حساسیت بیش‌تری صورت می‌گرفت.

ارسال دیدگاه

http://iranspc.ir